اخبار و مصاحبه
شماره : 34206
۹:۱۶ ۱۳۹۲/۶/۲۲
« انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم»

مـوضــوع « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم» با سخـنرانی دکتـر علیـرضا صـدرا (استاد دانشگاه تهران) در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بررسی شد.

مـوضــوع « انقــلاب اسـلامی و ضـرورت ارتـقای تولیـد علـم» با سخـنرانی دکتـر علیـرضا صـدرا (استاد دانشگاه تهران) در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در ابتدای این نشست علیرضا کلانتر مهرجردی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص سلسله نشست های علمی از فجر تا فجر با محوریت « انقلاب اسلامی، دانشگاه و آینده علمی ایران» توضیحاتی را برای شرکت کنندگان حاضر در جلسه که متشکل از دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه بودند ارائه داد.
وی با بیان این مطلب با توجه به نیازهای اساسی امروز کشور و همچنین برنامه های بلند مدت نظام که در سند چشم انداز بیست ساله تبلور یافته، توجه ویژه به تولید علم و وضعیت نظام آموزش عالی کشور و دانشگاه ها از ضروریات اجتناب ناپذیر است و این سلسله نشست ها که با همکاری معاونت فرهنگی، دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود را، گامی هر چند کوچک در این مسیر بلند و متعالی ارزیابی نمود.
در این نشست علمی، دکتر علیرضا صدرا، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، ضمن طرح پرسش هایی در خصوص چیستی، فرهنگ تولید علم و ضرورت آن در ایران، گفت: در خیلی از کشورها توسعه وجود دارد ولی فرهنگ تولید علم را به وجود نیاورده اند و اینکه چرا تولید علم ضروری است به علت های فاعلی و غایی آن باز می گردد و تولیـد علم با غایت همـراه است و یکی از مهـمترین اهداف در این راستا، تمدن سازی می باشد. و این امر، خود حرکت هایی پویا و پایا را به دنبال خواهد داشت که پیشینه علمی داشته باشند.
دکتر صدرا ضمن بیان فرازهایی از چشم انداز انقلاب و نظام اسلامی، افزود: تحقق چشم انداز بیست ساله منوط به تحول علمی است چرا که این سند به دنبال ارتـقای مولفـه های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی می باشد و علاوه بر تعالی مادی تعالی معنوی را نیز در نظر دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در چشم انداز بیست ساله ویژگی های جامعه ایرانی برخورداری از دانش پیشرفته و متکی بر سهم بزرگ منابع انسانی و ... می باشد اضافه کرد: اگر می خواهیم از نظر ارتقاء نسبی در سرانه اقتصادی و رشد کامل، از سطح اول آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه و کشورهای منطقه جلوتر باشیم و به اهدافمان دسترسی پیدا کنیم باید از وضعیت علمی خوبی برخوردار شویم. هر چند که در حال حاضر در برخی از شاخص ها جلوتر از برنامه هستیم اما باید اندیشید که چگونه می توان ارتقای همه جانبه شاخص ها رسید که این امر بدون علم کارآمد و کارآمدی علمی قابل دسترسی نیست.
وی ضمن اشاره به نظرات میشل فوکو، به عنوان یکی از مهمترین چهره های پست مدرن، مبنی بر گسست تاریخ افزود: میشل فوکو در مورد انقلاب اسلامی ایران بر این باور است که این انقلاب نظریات رایج در خصوص انقلاب ها را دگرگون ساخته و به عنوان نخستین حرکت پست مدرن، عنصر معنویت را در زندگی وارد ساخته است.
صدرا در ادامه با اشاره به ظرفیت های موجود توسعه در ایران، این کشور را بهرمند از هر سه رکن توسعه ی منابع خدادادی، موقعیت سوق الجیشی و ثرورت های انسانی- اجتماعی برخوردار دانست.
وی در پایان بیان داشت: در غرب، دولت، صنعت و دانشگاه با هم ارتباط ارگانیک دارند که منجر به انقلاب صنعتی گردید. اما در ایران، دانشگاه به عنوان نهاد تولید علم، در حدود صد سال است که شکل گرفته و از سوی دیگر صنعت هم بیشتر وارداتی است و دولت هم ارتباط چندان وثیقی با این دو نداشته و بین سه حوزه عدم تعامل مناسب حاکم است و اگر ارتباط نهادمند و شبکه ای میان ساختارهای فوق به وجود آید، می تواند منجر به ارتقای کارآمدی در هر سه حوزه شود.

جهاد دانشگاهی

©2023 . All Rights Reserved